FORMY WSPARCIA

DIAGNOZA POTRZEB I POTENCJAŁU

Tryb, wymiar, organizacja: Wsparcie przewidziane dla 50 osób (4h zegarowe/UP, w postaci 4 spotkań x 1h); zajęcia indywidualne, realizowane bezpośrednio po zakwalifikowaniu Uczestników/-czek Projektu, spotkania umawiane w godzinach i terminach odpowiadających danemu Uczestnikowi/-czce Projektu.

Warunki przystąpienia: zakwalifikowanie do projektu, podpisanie umowy.

Warunki ukończenia: stawiennictwo i czynny udział w zajęciach, wymagane 100% obecności oraz docelowo opracowanie/aktualizacja IPD.

Cel: opracowanie Indywidualnego Planu Działania dla każdego Uczestnika/-czki Projektu.

Zakres wsparcia:

ETAP I – Przeprowadzenie diagnozy sytuacji zawodowej Uczestnika/-czki Projektu:

  • Analiza potencjału Uczestnika/-czki Projektu, uwarunkowań zdrowotnych i społecznych Uczestników/-czek Projektu, ustalenie problemu zawodowego.
  • Opis predyspozycji/preferencji zawodowych Uczestnika/-czki Projektu, określenie kierunków rozwoju Uczestników/-czek Projektu.
  • Diagnoza zostanie przygotowana w postaci dokumentacji potwierdzającej jej przebieg, wyniki przeprowadzonych badań i ustaleń.

ETAP II – Przygotowanie IPD przez doradcę zawodowego z Uczestnikiem/-czką Projektu:

  • IPD będzie obejmowało co najmniej: ustalenie i opis celu strategicznego i celów szczegółowych, określonych działań rozwojowych prowadzących do realizacji celów, ustalenie terminów realizacji i rezultatów działań, opis faktycznych rezultatów działań (wypełniane na spotkaniach monitorujących podczas realizacji IPD), wynik realizacji całego IPD (opisany na spotkaniu podsumowującym).

ETAP III (w trakcie realizacji ścieżki wsparcia, tj. pozostałych zadań) – Realizacja IPD przez Uczestnika/-czkę Projektu ze wsparciem doradcy/-czyni zawodowego/-ej:

  • Monitoring realizacji IPD – spotkania monitorujące, omówienie postępów i efektów, trudności, możliwe modyfikacje IPD.

ETAP IV – Zakończenie realizacji IPD (pod koniec uczestnictwa w projekcie):

  • Podsumowanie podjętych działań, osiągniętych celów.
  • Wynik końcowy realizacji IPD i ewentualne powody zakończenia współpracy.

WSPARCIE PSYCHOLOGICZNE

Tryb, wymiar, organizacja: Wsparcie przewidziane dla 50 osób (Indywidualne – 4h zegarowe/UP, w postaci średnio 2 spotkania x średnio 2h) – spotkania umawiane w godzinach i terminach odpowiadających danemu Uczestnikowi/-czce Projektu; (grupowe – 5h zegarowych/gr., w postaci średnio 1 spotkanie x 5h) – spotkania umawiane w godzinach i terminach dostosowanych do potrzeb grupy; zajęcia realizowane bezpośrednio po opracowaniu IPD (po zakończeniu I i II etapu IPD).

Warunki przystąpienia: zakwalifikowanie do projektu, podpisanie umowy, skierowanie do wsparcia na podstawie opracowanego IPD.

Warunki ukończenia: stawiennictwo i czynny udział w zajęciach, wymagane 100% obecności.

Cel: Pomoc psychologiczna dla Uczestników/-czek Projektu.

Zakres wsparcia:

  • Indywidualne: m.in. nawiązanie wspierającej relacji oraz zapewnienie poczucia  bezpieczeństwa; diagnoza stanu danej osoby, opracowanie strategii wyjścia z kryzysu. Indywidulane porady mające na celu przywrócenie równowagi psychicznej i umiejętności samodzielnego radzenia sobie z trudnymi doświadczeniami, motywowanie do realizacji planu i pozytywnych zmian.

Grupowe: wsparcie w radzeniu sobie z codziennymi trudnościami, podnoszenie samooceny, budowanie motywacji do zmian, omawianie różnic kulturowych, obrona przed nierównym traktowaniem, równość K/M, wystąpienie obywateli państw trzecich, którzy osiągnęli stabilizację społeczno-zawodową i opowiedzenie swojego success story


SZKOLENIA Z JĘZYKA POLSKIEGO

Tryb, wymiar, organizacja: Wsparcie przewidziane dla 50 osób (średnio 90h dydaktycznych/gr., w postaci 30 spotkań x 3h), zajęcia grupowe, wsparcie organizowane będzie w zależności od potrzeb grupy.

Warunki przystąpienia: zakwalifikowanie do projektu, podpisanie umowy uczestnictwa, skierowanie do wsparcia na podstawie IPD.

Warunki ukończenia: stawiennictwo i czynny udział w zajęciach, min. 80% obecności, testy pre i post.

Cel: nabycie umiejętności językowych.

Zakres wsparcia:

Przed rozpoczęciem zajęć przeprowadzony zostanie test poziomujący celem dostosowania poziomu zajęć do potrzeb Uczestników/-czek Projektu, przeprowadzone zostanie wsparcie dostosowane do poziomu Uczestników/-czek Projektu.

Trening obejmuje dynamiczne i bezstresowe zajęcia, na których Uczestnicy/-czki Projektu poznają słownictwo użyteczne w życiu codziennym i pracy zawodowej, nabędą i utrwalą umiejętności komunikacji. Trening prowadzony będzie głównie metodą bezpośrednią bazując na ciągłym powtarzaniu pytań, odpowiedzi oraz słownictwa. Zajęcia prowadzone będą w przyjaznej atmosferze, bez sztywnych ram przyjętych dla szkoleń/kursów językowych. Na zakończenie przeprowadzony zostanie test badający postępy Uczestników/-czek Projektu. Uczestnicy/-czki Projektu otrzymają zaświadczenia ukończenia udziału we wsparciu


SZKOLENIA ZAWODOWE

Tryb, wymiar, organizacja: Wsparcie przewidziane dla 50 osób (średnio 80h dydaktycznych/gr., w postaci średnio 10 spotkań x średnio 8h); zajęcia grupowe, wsparcie prowadzone będzie w zależności od potrzeb grupy, wymiar godzin dostosowany będzie do realnych potrzeb uzyskania kwalifikacji/kompetencji.

Warunki przystąpienia: zakwalifikowanie do projektu, podpisanie umowy, skierowanie do wsparcia na podstawie IPD.

Warunki ukończenia: stawiennictwo i czynny udział w zajęciach, min. 80% obecności, testy pre i post, podejście do egzaminu zewnętrznego.

Cel: Uzyskanie kwalifikacji/kompetencji zawodowych, potwierdzonych odpowiednim dokumentem (certyfikatem).

Zakres wsparcia: Szkolenia zostaną dostosowane do indywidualnych predyspozycji, wykształcenia i potrzeb Uczestników/-czek Projektu oraz możliwości zatrudnienia w regionie (wynika z IPD, barometru). Istotne udokumentowanie konsultacji programów szkoleń z regionalnymi pracodawcami przez co realne będzie dostosowanie wsparcia do potrzeb regionalnego rynku pracy. Szkolenia ukierunkowane będą na umiejętności praktyczne (30% teoria/70% praktyka). Planowana jest realizacja wysokiej jakości szkoleń służących zdobyciu, zmianie lub podniesieniu kwalifikacji niezbędnych do wykonywania danego zawodu lub zadań na określonym stanowisku. Nabycie kwalifikacji/kompetencji zostanie zweryfikowane przez ich sprawdzenie (w formie egzaminu zewnętrznego) i potwierdzone stosownym dokumentem (certyfikatem)


WSPARCIE INTEGRACYJNE

Tryb, wymiar, organizacja: Wsparcie przewidziane dla 50 osób (5h zegarowych/UP, w postaci średnio 5 spotkań x średnio 1h); spotkania indywidualne, umawiane w godzinach i terminach odpowiadających danemu Uczestnikowi/-czce Projektu.

Warunki przystąpienia: zakwalifikowanie do projektu, podpisanie umowy, skierowanie do wsparcia na podstawie opracowanego IPD.

Warunki ukończenia: stawiennictwo i czynny udział w spotkaniu, wymagane 100% obecności.

Cel: uzyskanie zadowalającego poziomu zorientowania w  systemie instytucjonalno-prawnym państwa i otaczającej rzeczywistości społeczno-kulturowej.

Zakres wsparcia:

Doradca/-czyni integracyjny/-a świadczyć będzie pomoc w kontaktach z różnymi instytucjami publicznymi, jak i prywatnymi np. przy zakładaniu konta bankowego, nabywaniu/wynajmie nieruchomości, zapisywaniu dzieci do szkoły lub placówki opiekuńczej, spełnianiu obowiązków obywatelskich, korzystaniu z transportu publicznego, korzystaniu ze służby zdrowia, uzyskania różnego typu uprawnień – np. do kierowania pojazdami, korzystaniu z oferty pomocowej, edukacyjnej, rozwojowej skierowanej do cudzoziemców. Do tego zadania wykorzystany zostanie program Inicjatywa Wspólnotowa EQUAL – model edukacyjno-integracyjny na rzecz osób ubiegających się o nadanie statusu uchodźcy


POŚREDNICTWO PRACY

Tryb, wymiar, organizacja: Wsparcie przewidziane dla 50 osób (3h zegarowe/UP, w postaci średnio 3 spotkania x średnio 1h); zajęcia indywidualne, spotkania umawiane w godzinach i terminach odpowiadających danemu Uczestnikowi/-czce Projektu.

Warunki przystąpienia: zakwalifikowanie do projektu, podpisanie umowy uczestnictwa, skierowanie do wsparcia na podstawie opracowanego IPD.

Warunki ukończenia: stawiennictwo i czynny udział w zajęciach, wymagane 100% obecności.

Cel: nawiązanie kontaktu z pracodawcami.

Zakres wsparcia: Przedstawianie Uczestnikom/-czkom Projektu pozyskanych ofert pracy, inicjowanie spotkań Uczestników/-czek Projektu z regionalnymi pracodawcami, wsparcie doradcze w zakresie przygotowania do konkretnej rozmowy kwalifikacyjnej, informowanie Uczestników/-czki Projektu             o targach pracy, otwartych naborach, monitorowanie procesu poszukiwania zatrudnienia


STAŻE ZAWODOWE

Tryb, wymiar, organizacja: Wsparcie przewidziane dla 22 osób skierowanych na staż 3 miesiące stażu na Uczestnika/-czkę Projektu (maksymalnie 8h dziennie, 40h tygodniowo; w przypadku osób z niepełnosprawnościami o stopniu znacznym/umiarkowanym – 7h dziennie, 35h tygodniowo).

Warunki przystąpienia: zakwalifikowanie do projektu, skierowanie do wsparcia na podstawie opracowanego IPD, podpisanie umowy stażowej.

Warunki ukończenia: zgodnie z wymogami umowy stażowej, wymagane ukończenie 3 miesięcznego stażu przez 25 osób.

Cel: nabycie doświadczenia zawodowego.

Zakres wsparcia: Uczestnicy/-czki odbędą staż w zawodach, w których odbyli szkolenia. Staż odbywa się na podstawie pisemnej umowy. Zadania są wykonywane zgodnie z programem stażu, który jest przygotowany indywidualnie, z uwzględnieniem potrzeb i potencjału Uczestników/-czek Projektu przez podmiot przyjmujący we współpracy z Wnioskodawcą i podpisany przez stażystę. Opiekunowie wprowadzą Uczestników/-czki Projektu w zakres obowiązków, zapoznają z zasadami i procedurami (w tym BHP i p.p.), monitorują realizację obowiązków/celów, udzielają informacji zwrotnej o wynikach i stopniu realizacji zadań.


TŁUMACZ

Tryb, wymiar, organizacja: Wsparcie uzależnione od potrzeb Uczestników/-czek Projektu (łącznie zrealizowanych zostanie maksymalnie 227 godzin wsparcia tłumacza).

Warunki korzystania ze wsparcia przez UP: zakwalifikowanie do projektu, podpisanie umowy szkoleniowej, skierowanie do wsparcia na podstawie IPD.

Zakres wsparcia:

w zależności od potrzeb Uczestników/-czek Projektu:

  • Tłumacz może brać udział w sesjach szkoleniowych jako tłumacz ustny, zapewniając tłumaczenie na żywo dla uczestników.
  • Tłumacz może udzielać konsultacji uczestnikom szkoleń w zakresie zagadnień tłumaczeniowych, pomagając w wyjaśnieniu trudności lub wątpliwości związanych  z przekładem konkretnych terminów lub zdań.
  • Tłumacz może być zaangażowany w przygotowywanie materiałów szkoleniowych w języku docelowym.

Tłumacz może dostosować treści szkoleniowe do specyficznych potrzeb i poziomu zaawansowania uczestników, aby zapewnić maksymalne korzyści z udziału w szkoleniu


ZAJĘCIA INTEGRACYJNE ZE SPOŁECZEŃSTWEM POLSKIM – SPOŁECZNOŚCIĄ LOKALNĄ

Tryb, wymiar, organizacja: Wsparcie przewidziane dla 50 osób (12h zegarowych/gr., w postaci 2 spotkań x 6h). Grupy 10-osobowe + średnio 10 osób ze społeczności lokalnej; zajęcia grupowe, wsparcie prowadzone będzie w zależności od potrzeb grupy.

Warunki przystąpienia: zakwalifikowanie do projektu, podpisanie umowy uczestnictwa, skierowanie do wsparcia na podstawie IPD.

Warunki ukończenia: stawiennictwo i czynny udział w zajęciach, min. 80% obecności.

Cel: integracja społeczna mająca na celu lepsze zrozumienie i zaakceptowanie różnic kulturowych zarówno dla migrantów jak i dla społeczności lokalnej.

Zakres wsparcia:

  1. Zajęcia kulinarne (1 spotkanie – 6 godz.) – zakres obejmuje m.in.: wspólne przygotowywanie tradycyjnych dla danej narodowości potraw.
  2. Zajęcia twórcze (1 spotkanie – 6 godz.) – zakres obejmuje m.in.: wspólne wykonywanie prac twórczych/plastycznych charakterystycznych dla danej kultury.

Wsparcie dodatkowe dla Uczestników/-czek:

  • Stypendium szkoleniowe w wysokości 15,32 zł brutto za każdą godzinę udziału w szkoleniach zawodowych,
  • Stypendium stażowe w wysokości 2 298,00 zł brutto za każdy miesiąc stażu dla osób skierowanych na staż,
  • Badania lekarskie przed rozpoczęciem stażu.

Harmonogramy planowanych do przeprowadzenia form wsparcia

ZMIEŃ ROZMIAR CZCIONKI
WYSOKI KONTRAST